måndag 14 juni 2010

Vinbergssnäckan (Helix pomatia) maffig skönhet.

Här och var där det finns skogar, parker eller öppna marker, kan man stöta på Vinbergssnäckan (Helix pomatia). Jag gjorde det själv i förra veckan när det regnade så. Både i närheten av Smedstadområdet och i Lambohov, i det senare fallet på en cykelbana av alla ställen, fanns det Vinbergssnäckor. Då hoppade jag av cykeln och placerade snäckorna i säkerhet på en grässlänt. Vinbergssnäckan är ju ätlig, men det är en lång och sorglig procedur innan den kan serveras.
Den ska svältas och rensas och sköljas i åtskilliga vattenbad, då är det mycket trevligare att se den som ett inslag i naturen. Den är maffig att beskåda.


3 kommentarer:

Pia sa...

Den är onekligen intressant, men jag avstår helst från att äta. Tror inte ens jag skulle våga hålla den som du gör

Marianne sa...

Pia, Det finns handskar att sätta på händerna, då behöver det inte alls vara obehagligt. Jag skulle aldrig äta någonting som jag har tittat på, eller har en relation till, möjligtvis salladen och persiljan. Vill man ändå testa det goda kryddsmöret, gör då en vegetarisk variant – byt ut sniglarna mot champinjoner, det duger det också.

Ann D. sa...

Ja kryddsmöret är helt ok., men även jag avstår från resten.